"הלעיטני נא מן האדום האדום הזה" בצפון הנגב

כתב וצילם: קובי פינקלר No Comments on "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה" בצפון הנגב
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

העיסוק המתמיד בבארות המים שהולכות בימים אלו ומתמלאות, לצד מרבדי פריחה אדומה ומרהיבת עין, הפך לחלק בלתי נפרד מארץ ישראל. בחודשים שבט ואדר, חוברים להם הפריחות והמים יחדיו. בספר בראשית מוצאים מלא הטנא תיאורים על חפירת וכריית בארות, מאבקי כח על הבארות ומפגשים ליד אותן בארות. הבאר, הפכה להיות אבן שואבת (תרתי משמה) לשאיבה, לשידוכים ולצרכי השתיה הבסיסיים. אחת הנקודות היותר מפורסמות במקרא בהקשר לבארות ולפריחה היא נחל גרר.

השם "נחל גרר" מעלה מיד בזיכרון את תקופת האבות. שביל טבעתי מוסדר, מסומן בסימון שבילים אדום,( כלניות שולטות בו ..) שהוכן על ידי אנשי הקק"ל ואנשי רשות העתיקות , מוביל אותנו לתצפית על נחל גרר, הזכור כמקום אשר שימש את אבימלך המלך הפלשתי של האזור במאבקו נגד אברהם ויצחק.

בימים אלו, לאחר מנת הגשמים היפה שירדה בצפון הנגב, פורחות אלפי כלניות במרחבי צפון הנגב הנפרשות כמרבד אדום מרהיב וססגוני.

משטחים אדומים מכסים את פני כל האזור. בין לבין עולים עשבים ירוקים, והתחושה היא שאנחנו בכלל באירלנד הירוקה ולא בנגב. לאורך הקטע המערבי של נחל גרר, סידרה הקק"ל מסלול משולט של מתקני מים עתיקים – חלקם בני מאה וחמישים שנה וחלקם בני 1500 שנים.

איך מגיעים?

נוסעים על כביש 232 לכוון דרום. לאחר 9.8 ק"מ מצמת סעד חוצים את הגשר על נחל גרר ומיד לאחריו פונים ימינה לפי שלט הכוונה לחניון רעים ו"דרך בורות המים".

ואם כבר הגענו עד לאזור נמשיך לשני מסלולים נוספים המתאימים לכל סוגי הרכב ,לכל הגילאים ומותאמים גם להליכה ברגל .

כלניות

מרבצי כלניות ופרחי עונה נוספים באזור :לבאים מצפון. מגיעים לצומת סעד פונים שמאלה ולאחר קילומטר פונים ימינה לכביש 232 עד צומת גמה. בצומת פונים ימינה לכביש 242 עד הגיעכם לצומת שבו הפניה שמאלה מובילה לצומת מגן והמשך הכביש ישר לכיסופים.

הצעה א'

לפני הצומת פונים ימינה, בפניה ימינה דרך עפר קצרה ומיד לאחריה כביש שדות, שימו לב למהמורות בכביש ולנוף הירוק והמקסים בצד שמאל של הדרך. לאחר נסיעה של ק"מ אחד מתחילה חורשת אקליפטוסים ואורנים בצד שמאל של הכביש וביניהם נגלים מרבדים מקסימים של כלניות. המשך הכביש מביא אתכם לצומת T פניה ימינה מביאה אתכם לאתרים סביב נחל הבשור.

הבשור 075

הצעה ב'

מומלץ להמשיך בכביש 242 עד הכניסה לקיבוץ כיסופים. בצומת הכניסה פנו ימינה ובשער הקיבוץ (לפני הכניסה לקיבוץ) פנו שמאלה לעבר בית העלמין – דרך כביש קצר – החנו את המכונית בכניסה לבית העלמין וטייל . בביתרונות לאורך הגדר , האזור שופע כלניות , דבורניות , צבעונים וכל שאר פרחי החורף. יתכן ואף תמצאו כאן, אבני צור ששימשו את המתיישבים במקום לפני שנים רבות. בהצלחה!

בתרונות רוחמה-1

והיכן אוכלים?

בקיבוץ סעד באוירה שרק קיבוץ יכול לתת, ישנה מסעדה כשרה בהשגחת הרב דוד אסולין רב הקיבוץ, המציעה ארוחות במקום וארוחות לדרך. כמו כן ניתן להזמין חבילת ארוחות "בחיק הכלניות" בסגנונות שונים. פרטים: 052-3961858 . בימי שישי מכירת אוכל מוכן לשבת.

דרום אדום – חג הכלניות בצפון הנגב

גשמי הברכה בחורף הנוכחי הגיעו השנה במועדם ולקראת פריחתן של מיליוני הכלניות במרבדים מדהימים וססגוניים תיערך לכבודן, זו השנה השמינית חגיגת הפריחה המסורתית "דרום אדום"

במסגרת הפסטיבל ייערכו שלל פעילויות במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב בסימן הכלניות, בהן יחכו למבקרים, בכל מי שישי בחודש הקרוב במוקדי הפריחה דמויות מוכרות ואהובות בשיתוף קק"ל ותנועת אור להפעלה בטבע ללא תשלום. בטבע ביניהן תוכלו לפגוש פיות וגיבורים שונים שיחכו למטיילים בפינות חמד ויפעילו ויסבירו למה כדאי לחיות בנגב. בנוסף יתקיימו מגוון רחב של סיורים לאורך כל הפסטיבל: סיורי פריחה בהדרכת קק"ל ורט"ג ללא תשלום, סיורים חקלאיים האופייניים וייחודיים לאזור, סיורים היסטוריים וסיורים מודרכים ברכב, ברגל ובאופנים, בכל המרחב אל מוקדי הפריחות. כדאי להגיע לצפון הנגב כבר בימי חמישי, ליהנות גם מ-דרום אדום nights-מופעים והצגות בימי חמישי במהלך החודש, עם הנחות ללנים באזור!

דרום אדום 006

בכל יום שישי ניתן יהיה לבקר ביריד האיכרים ההולנדי בשדה צבי על טהרת המוצרים האופייניים להולנד ואומני האזור.

עוד בפסטיבל- שפע אטרקציות, סיורים חקלאיים ופעילויות לילדים ולמשפחה באתרים השונים ברחבי צפון הנגב.

לרעבים, מחלבות האזור הכינו סלי פיקניק למטיילים- אין צורך לבוא עם אוכל מהבית, אפשר להזמין מראש סל פיקניק איכותי ורב פעמי מלא כל טוב לחוויה מושלמת בטבע דרך האתר.
    תחנות מידע מרכזיות יפעלו בצומת יד מרדכי ובצומת בית קמה ובאתרי הפריחה בימי שישי בחודש פברואר, ויספקו למטיילים מפות, מידע על הטיולים, האירועים והפעילויות בתקופת הפסטיבל. ניתן להוריד בחינם את אפליקציית הטיולים בצפון הנגב "דרום אדום" שם ניתן להתעדכן בכל המידע, לנווט לאתרי הפריחה ומוקדי הפעילות, לבנות לוח זמנים ליום טיול מלא ועוד.
    האפליקציה מושקעת מאד וניתנת להורדה ללא תשלום .

לפרטים נוספים אודות הפסטיבל, מידע על אתרי לינה, מסעדות ואטרקציות www.habsor.co.il

האזינו לפינה מתוך התכנית על המפה המשודרת ברדיו קול חי:

ואתם, גולשי אתר רדיו קול חי.
    יש לכם תמונות יפות של עצים מיוחדים? שילחו אלינו לאתר. התמונות הטובות יפורסמו והשולחים יזכו בפרסים נאים.